Candidate Experience — Sprawdź opinie o Twoim procesie rekrutacyjnym, usprawnij go i pozyskuj więcej kandydatów!

0
1896

Candidate Experience to sprawdzanie opinii o procesie rekrutacyjnym, który prowadziliśmy. Trend ten może dostarczyć nam bardzo wielu cennych informacji, które pomogą usprawnić nam naszą firmę, proces rekrutacyjny i pozyskiwać większą ilość dobrych pracowników. Dobrze funkcjonujący proces rekrutacyjny, to również magnes, który przyciąga dalsze osoby z branży, dlatego warto udoskonalać go i zmieniać. Candidate Experience nie jest stosowany przez większość firm i nie jest jeszcze szeroko popularny. Istnieje jednak wiele korzyści z jego przeprowadzenia, które prezentujemy w dalszej części. Odpowiadamy również na pytanie — czym tak naprawdę jest Candidate Experience, na jakiej zasadzie działa oraz czy warto go stosować. Wskazówki, przydatne porady i odpowiedzi na nurtujące pytania — później.

Czym jest Candidate Experience?

Candidate Experience to trend, który powoli wchodzi na nasz rynek pracy. Polega on na badaniu satysfakcji kandydatów z procesu rekrutacyjnego. Badanie to ma najczęściej postać elektroniczną oraz krótkiej ankiety, która jest wysyłana kandydatom po zakończeniu rekrutacji. Pozwala ona uzyskać informacje o naszym procesie rekrutacyjnym pod różnymi kątami. Jeśli przeprowadzamy Candidate Experience, możemy umieścić w ankiecie dowolne pytania — szczegółowe lub ogólne odnoszące się do całej rekrutacji. Poznanie opinii o naszym procesie rekrutacyjnym ma na celu jego usprawnienie. Na obecnym rynku pracy sprawnie działająca rekrutacja pozwala przyciągać tak pożądanych kandydatów z różnych branż. W dobie, gdy istnieje deficyt np. w branżach IT, warto dopracować rekrutację. Prosta i szybka będzie reklamowana przez kandydatów, którzy ją przeszli, a potencjalni pracownicy, słysząc o niej, skorzystają z procesu rekrutacyjnego w naszej firmie. Wiele osób woli starać się o pracę w miejscu, gdzie odpowiedź jest szybka a proces krótki i przejrzysty. Candidate Experience jest znany na zachodzie, w Polsce dopiero pojawia się na rynku. Trend ten niesie wiele korzyści i praktycznie żadnych negatywnych skutków dlatego warto rozważyć jego wdrożenie.

Jak działa w praktyce Candidate Experience?

Działanie Candidate Experience jest bardzo proste i daje wiele korzyści. Badanie satysfakcji kandydata z procesu rekrutacyjnego wykonuje się zawsze po zakończeniu rekrutacji. Kandydat taki musi otrzymać jasną informację, że proces zakończył się już, nie otrzymał on pracy, a samo wypełnienie ankiety nie zwiększy jego sens w przyszłych rekrutacjach. Pozwoli to na uzyskanie wiarygodnych informacji. W przeciwnym razie osoby wypełniające ankietę mogłyby specjalnie pozytywnie oceniać nasz proces, licząc na zatrudnienie. Ankietę taką wysyła się najczęściej jakiś czas po zakończeniu rekrutacji, aby sytuacja była całkowicie jasna. Link do ankiety można wysłać e-mailem. Sama ankieta, choć może być budowana dowolnie, powinna nie być zbyt długa. Możemy w niej umieszczać dowolne pytania. Jeśli mamy ich wiele warto podzielić je na 2 ankiety i rozesłać je losowo wszystkim kandydatom. W e-mailu, który otrzyma dana osoba, powinniśmy oprócz opisania, że nie ma ona wpływu na proces rekrutacyjny i jest anonimowa, podać ile ma pytań, czego dotyczy oraz podać przewidywany czas potrzebny na jej ukończenie. Samą ankietę możemy stworzyć np. w prostym formularzu Google. Osoba, która wejdzie na ankietę, będzie mogła wybrać konkretne pola lub wpisać swoją odpowiedź. Po np. miesięcznym czasie zbierania opinii możemy przeanalizować wyniki. Pytania w ankiecie mogą dotyczyć zarówno ogłoszenia o pracę, samej rozmowy kwalifikacyjnej, ogólnych wrażeń czy innych elementów rekrutacji.

Korzyści Candidate Experience

Candidate Experience to proces, który dostarcza nam bardzo wielu różnego rodzaju korzyści. Pierwszym plusem jest poznanie opinii kandydatów na temat naszego procesu rekrutacyjnego. Samodzielnie tworząc go, mamy wrażenie, że jest to najlepsza opcja. Dostarczenie opinii kandydata może wnieść wiele nowych informacji. Dzięki nim możemy dowiedzieć się, że ogłoszenie o pracę było zbyt ogólne lub czas rozpatrywania podań zbyt długi. Pozwoli to usprawnić proces a tym samym zwiększyć jego atrakcyjność. Jeśli proces będzie dobry, wiele osób będzie polecało naszą firmą jako miejsce potencjalnej pracy. My w ten sposób uzyskamy większy wybór kandydatów, którzy będą lepszymi specjalistami. Przełoży się to na możliwość pozyskania większej ilości profesjonalistów do naszej firmy.

Sam proces przeprowadzenia Candidate Experience jest szybki, niskokosztowy oraz prosty. Nie jest również nachalny ani problematyczny. Duża część osób, która otrzyma takiego e-maila, podzieli się z nami swoimi wrażeniami z rozmowy kwalifikacyjnej i procesu rekrutacyjnego co będzie bardzo korzystne. Candidate Experience może również przeprowadzać każda firm niezależnie od tego, czy jest dużą korporacją, czy małą lokalną i rodzinną marką. Wiadomości co można ulepszyć w naszej rekrutacji, niezależnie od wielkości firmy mogą przynieść wiele korzyści. Usprawnienie procesu rekrutacyjnego będzie zatem korzystne dla nas, jak i potencjalnych pracowników.

Czy warto go stosować?

Odpowiedź na to pytanie jest jak najbardziej pozytywna. Przeprowadzenie Candidate Experience może przyczynić się do szybszego pośredniego rozwoju firmy. Wiele największych marek światowych korzysta z tego sposobu marketingu pośredniego. Choć nie reklamuje on bezpośrednio naszej marki, to pozwala stworzyć lepszy proces i stać się bardziej atrakcyjnym w oczach kandydatów. Liczne portale o tematyce zatrudnieniowej — szczególnie te branżowe są wypełnione opiniami o konkretnych firmach czy miejscach pracy. Warto posiadać same pozytywne wpisy np. na temat rekrutacji. Wiele osób z pewnością mając do wyboru kilka firm, wybierze w pierwszej kolejności naszą, czytając, że nasz proces rekrutacyjny, jest uczciwy, prosty, zrozumiały i szybki. Przeprowadzając Candidate Experience, możemy również prześcignąć naszą konkurencję i pozyskać wiele informacji. Obecnie niewiele firm — szczególnie mniejszych decyduje się na badanie satysfakcji kandydata. Jest to zatem szansa, aby wyprzedzić konkurencję pod jeszcze jednym względem. Gdy nasz proces rekrutacyjny stanie się “sławny”i będzie polecany, otrzymamy większy wybór kandydatów dzięki czemu będziemy mogli skompletować znacznie lepszą grupę pracowników niż konkurencyjne firmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here