Viral Marketing

Viral Marketing to jeden z najbardziej oryginalnych i efektownych sposobów reklamy w mediach społecznościowych. Tworzenie intrygujących treści oraz samodzielne rozprzestrzenianie się ich dostarcza wielu korzyści. Ten rodzaj marketingu może być używany w wielu sytuacjach i jest bardzo ciekawą opcją, jeśli zależy nam na niestandardowych metodach. W dalszej części tekstu prezentujemy odpowiedzi na pytania — czym jest Viral Marketing, dlaczego Marketing Wirusowy jest aż tak skuteczny i jakie są korzyści tego sposobu reklamowania się. Odpowiedzi, szczegóły i porady prezentujemy poniżej.

Czym jest Viral Marketing?

Viral Marketing, czyli marketing wirusowy to sposób reklamy w Social Mediach, który opiera się na tworzeniu intrygujących, zaskakujących i niecodziennych treści — np. nagrań video oraz ich upublicznianiu. Po stworzeniu takiego materiału rozprzestrzenia się on samodzielnie przez użytkowników sieci, którzy przekazując go między sobą, polecają nasze nagranie kolejnym znajomym. Właśnie od tego modelu dystrybucji wzięła się nazwa “Marketing wirusowy”, a sam sposób funkcjonuje głównie na tej zasadzie. Obecnie na rynku wiele największych marek na świecie korzysta z Viral Marketingu, co świadczy o jego skuteczności i pozytywnych walorach. Znacznie mniej firm mniejszych czy osób prywatnych korzysta z tego sposobu, który ma bardzo duży potencjał reklamowy. Treści Viral Marketingu są najczęściej tworzone i stylizowane na amatorskie. W nich możemy umieścić np. produkty marki czy otwarcie przeprowadzać dane zdarzenie jako marka. Reklama taka jednak nie powinna posiadać otwartego zachęcania do zakupu czy skorzystania z usługi. Elementy marki mają być zatem jedynie tłem do głównego motywu przewodniego. Dobrym przykładem Viral Marketingu jest np. zorganizowanie bicia rekordu w jednoczesnym skakaniu na trampolinie, jeśli jesteśmy producentami takich urządzeń lub efektowny materiał z jazdy rowerem na jednym kole po górach, gdy produkujemy rowery.

Jakie ma korzyści i dlaczego warto?

Viral marketing ma bardzo dużo zalet, które warto wykorzystać. Pierwszą z nich jest dystrybucja. Efektowny i intrygujący materiał, który zostanie opublikowany w sieci, rozprzestrzenia się samodzielnie. Dzięki temu nie musimy wykładać wielu środków na dystrybucję reklamy. Jest to znaczący koszt każdej kampanii marketingowej. Plusem jest również sposób rozprzestrzeniania się, jakim jest przekazywanie między sobą treści przez znajomych. Dzięki takiemu polecaniu wiele osób znacznie pozytywniej i z większą dozą zaufania będzie odbierało nasz post. Ma to duży wpływ na postrzeganie marki. Osoby, które otrzymały link do ciekawej reklamy od znajomego, będą z reguły nastawieni “na tak” przed jego obejrzeniem. Korzyścią Viral Marketingu jest również fakt, że nie musimy wydawać dużych sum pieniędzy, na tworzenie materiału a do tego celu możemy wykorzystać np. telefon, znajomych w roli aktorów czy niewymagające dużych nakładów finansowych wnętrza. Istotną korzyścią jest również zasięg reklamy, który może być bardzo duży. Tworzenie również materiałów reklamowych z akcentami marki pozwala tworzyć wrażenie profesjonalizmu naszej firmy, gdyż w ten sposób reklamują się również największe światowe marki. Dużym plusem jest też łatwe uruchomienie takiej kampanii reklamowej. Jest ona przeprowadzana najczęściej w Social Mediach, gdzie wystarczy profil firmowy oraz sama publikacja materiału.

Viral Marketing pozwala również budować pozytywną relację z potencjalnym klientem. Obejrzenie przez niego ciekawego filmiku z pewnością podniesie poziom atrakcyjności marki oraz spowoduje, że nasz produkt zapadnie takiej sobie na długo w pamięci. Gdy użytkownik zobaczy pojazd parkowany bokiem między innymi drogimi autami, z pewnością zapamięta go znacznie dłużej niż typową reklamę telewizyjną danego samochodu. Dzięki temu będziemy mogli również pozyskać wielu klientów bezpośrednio w czasie trwania kampanii reklamowej.

Jak stworzyć Marketing wirusowy?

Stworzenie Viral Marketingu, choć wydaje się bardzo proste, musi być wykonane w odpowiedni sposób. Gdy będziemy przestrzegać kilku zasad spot taki i kampania zakończą się sukcesem. Pierwszym elementem jest jakość reklamy. Mimo że jest ona w większości wypadków stylizowana na amatorską i możemy ją nawet nakręcić telefonem — bo i takie przypadki są dopuszczalne, sama reklama musi być dobrej jakości, być wyraźna i mieć profesjonalny charakter. Między innymi dzięki temu nasza marka postrzegana jest pozytywnie. Kolejnym elementem jest ciekawa fabuła. Scenariusz należy dobrze zaplanować i wykonać — nawet jeśli akcja nagrania będzie miał rozwijać się “spontanicznie” czy “nieprzewidywalnie”. Pozwoli to osiągnąć konkretny efekt i również przyczyni się do sukcesu materiału. Materiały takie muszą również emanować pozytywnymi emocjami. Pozwoli to osiągnąć pożądany wynik sprzedażowy oraz sprawi, że użytkownicy będą odbierali materiał pozytywnie. Nie warto również podpisywać, iż jest to materiał “Viral Marketingowy” i obnosić się z tym. Wiele osób poznając taką wiadomość z rezerwą, podjedzie do materiału, traktując go jak zwykłą reklamę.

Dobrym posunięciem będzie również obranie konkretnej strony lub zdania w dyskusji społecznej. Materiał taki ma być wyrazisty i powodować dyskusje. Poprawność polityczna w tym wypadku zupełnie nie zda roli. Warto również dobierać taką tematykę, aby mogli odnieść się do niej sami użytkownicy. i zacząć dyskusje. Jeśli zależy nam na spotęgowaniu efektu wirusowego, warto również współpracować z influencerami. Za opłatą możemy pozyskać dodatkowe kanały — często bardzo oblegane gdzie wyświetli się nasza reklama. W ten sposób możemy zyskać wiele udostępnienie i wielu klientów — o wiele więcej niż tylko na naszym firmowym profilu.

Zdecydowanie warto również gotową reklamę przetestować na grupie osób znajomych. Pozwoli to na przetestowanie w praktyce czy dana reklama jest hitem. Jeśli tak będzie, możemy wypuścić ją na rynek. Jeśli zaś okaże się nieudana, zaoszczędzimy sobie rozczarowania i negatywnych opinii o samym spocie, jak i naszej marce.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here