Obecnie strony internetowe są sercem każdego biznesu oraz pozwalają generować spore dochody. Prawidłowe funkcjonowanie takich stron jest bardzo ważne, gdyż pozwala efektywnie wykorzystywać potencjał witryny i przekłada się na konkretne zyski finansowe. Na rynku istnieje bardzo ciekawa opcja oferowana przez agencje marketingowe czy firmy IT, którą jest audyt stron internetowych. Dzięki niemu możemy ustalić czy nasza witryna została zbudowana prawidłowo, czy działa poprawnie lub czy poprawić tylko jedne z wielu elementów witryny np. część seo. Poniżej prezentujemy ten sposób sprawdzania witryny i odpisujemy, na czym polega, z czego się składa i kiedy warto go wykonywać.
Czym jest audyt stron www
Audyt stron internetowych jest sprawdzeniem i przeanalizowaniem danej witryny pod różnymi kątami. Przeprowadzają go zarówno firmy informatyczne, jak i agencje marketingowe oferujące taką usługę. Sam audyt może kosztować od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych w zależności od zakresu prac, oferty firmy i wielkości naszego serwisu. Na rynku istnieje wiele firm, które oferują wykonywanie takiego audytu. U niektórych możemy zamówić kompleksowy audyt, a niektóre marki oferują możliwość wykupienia danej części audytu, czyli np. samej analizy seo czy przystosowania witryny do urządzeń mobilnych. Audyt przeprowadzają specjaliści z niezależnej firmy audytującej. Efektem takiego audytu jest raport sporządzany przez takie osoby. Jest on na koniec analizy dostarczany klientowi i zawiera wiele różnych danych. Są to m. in. kwestie, które należy poprawić, części strony, nad którymi warto popracować, aby osiągać lepszą wydajność czy elementy, które działają poprawnie. Raport jest napisany prostym językiem, zawiera konkretne wskazówki i rozwiązania.
Korzyści i plusy
Audyt stron internetowych niesie ze sobą wiele plusów. Pierwszy z nich to możliwość przetestowania strony po jej stworzeniu i upewniania się, czy została prawidłowo skonstruowana. Dzięki analizie serwisu możemy również wpływać na poziom bezpieczeństwa czy jej funkcjonalność. Poprzez takie działanie możemy również wykorzystać potencjał strony do maksimum i zarobić np. więcej pieniędzy. Samo przeprowadzenie audytu nie jest trudne w wykonaniu. Na rynku istnieje wiele firm oferujących tego typu usługi. W porównaniu do korzyści ceny również są przystępne. Za najtańszy audyt będziemy musieli zapłacić jedynie kilkaset złotych przy standardowej stronie i typowej agencji audytującej. Ważnym plusem jest możliwość sprawdzenia tylko danej części strony np. części SEO bez konieczności wykupywania całego audytu. Wnioski w postaci raportu dostarczą nam bardzo wielu konkretnych danych, dzięki którym będziemy mogli również od razu wdrożyć zmiany lub poprosić o to specjalistów.
Jakie elementy są sprawdzane?
Kompleksowy audyt stron internetowych składa się z kilku części. Niektóre z nich wykonują specjaliści z danej dziedziny, gdyż znają się najlepiej na danym zagadnieniu. Zazwyczaj pierwszym elementem, jaki jest sprawdzany — jest kod html i silnik danej witryny. Strona techniczna jest bardzo ważna, gdyż odpowiada za bezpieczeństwo, zarządzanie danymi, moduł sprzedażowy czy poprawność działania strony. Informatycy sprawdzą kod pod kątem ewentualnych niedociągnięć lub zagrożeń oraz optymalizacji. Szybkość ładowania strony czy odpowiednie umieszczenie menu ułatwiającego się poruszanie może znacznie wpływać na komfort poruszania się po serwisie.
Kolejną częścią audytu witryny jest często stosowany moduł sprzedażowy. Większość osób zwracających się o analizę robi to właśnie z tego powodu. Dzięki sklepowi online zarabiamy pieniądze, posiadając taką witrynę. Jest on również prześwietlany pod względem funkcjonalności, poprawności działania czy prostoty. W razie gdy pewne elementy są zagrożeniem lub mogą działać znacznie lepiej, takie uwagi znajdują się w raporcie końcowym.
W audycie spory nacisk kładziony jest również na stronę graficzną i design. Obecnie bardzo szybko zmieniające się trendy wymagają aktualizacji szaty graficznej. Jest to element, który przyciąga wielu klientów, stanowi o zaufaniu do marki czy wzbudza konkretne emocje. Specjaliści mogą zasugerować zmianę kolorystyki, obrazów czy szablonu witryny, aby była zgodna z najnowszymi trendami.
Jedną z najczęściej zamawianych usług audytu stron internetowych osobno, jest audyt seo. Jest to jedna z największych części audytu i pozwala sprawdzić naszą witrynę pod kątem pozycjonowania. Specjaliści sprawdzają poprawność opisów witryny czy metadanych. Analizują czy teksty seo umieszczone na stronie są odpowiedniej jakości i zawierają odpowiednie ilości słów kluczowych. Audyt taki może być dobrym sprawdzeniem dotychczasowych działań pozycjonerskich wykonywanych przez inne firmy. W audycie seo sprawdzane jest także linkowanie, pozycjonowanie lokalne czy ew. dostosowanie witryny do wyszukiwania głosowego.
Ostatnim elementem, który jest często wykonywany przy okazji audytów, jest sprawdzeni responsywności, czyli dostosowania witryny do urządzeń mobilnych. Osoby testujące witrynę sprawdzają, jak korzysta się z niej na smartfonach i tabletach oraz czy jest stworzona specjalna wersja serwisu posiadająca inny – czytelniejszy układ na takich urządzeniach.
Kiedy warto wykonać audyt?
Przeprowadzenie audytu jest korzystne w wielu sytuacjach. Z pewnością będą to wszystkie opcje związane biznesem oraz wtedy gdy witryna zarabia dla nas pieniądze. Z audytu możemy skorzystać tuż po stworzeniu witryny, aby upewnić się, czy zadanie zostało zrealizowane prawidłowo, jeśli jest to kluczowa strona i generuje duże zyski. Zalecane jest również sprawdzanie co pewien okres naszej strony np. co pół roku lub co rok. Warto audytowi poddać nasz serwis, jeśli wprowadziliśmy pewne zmiany czy korzystaliśmy z usług agencji marketingowych. W ten sposób dowiemy się, czy manipulacje przy naszej stronie nie zaszkodziły jej. Audyt możemy również wykonywać, gdy prowadzimy poczytnego bloga lub stronę tematyczną, która ma wielu fanów. Aby zapewnić jej odpowiedni poziom, zdecydowanie warto korzystać z tego typu rozwiązań.