Google Ads czy Facebook Ads to tylko dwa najpopularniejsze systemy reklamowe. We wszystkich największych sieciach przed wyświetleniem reklamy musimy określić, do kogo ma być adresowana i kto ją zobaczy. Dla wielu osób jest to nieprzyjemny obowiązek, który trzeba wypełnić — często od niechcenia i bez większego zastanowienia się. W rzeczywistości określenie odpowiedniej grupy docelowej w dużym stopniu jest odpowiedzialne za ostateczny sukces kampanii i daje bardzo wiele możliwości. Dzięki targetowaniu możemy skutecznie pozyskiwać nowych klientów i zwiększać zasięg marki. W dalszej części tekstu prezentujemy 5 elementów, na które musimy zwrócić największą uwagę, aby nasza grupa docelowa była trafna i efektywna.
1 Wstępne targetowanie — Wiek, płeć, lokalizacja itp.
Pierwszą czynnością przy określaniu własnej grupy docelowej jest wstępne dokonanie pewnych ustawień. W tym momencie określamy ogólny profil klienta, do którego chcemy dotrzeć. Do takich cech należeć będą dane takie jak wiek, płeć, lokalizacja czy język. Warto zwrócić uwagę na ostatni element, czyli język, jakim posługiwać ma się ma nasz klient. Zaznaczanie terenu jako Polski, powoduje, że reklama zostanie wyświetlona np. studentom zagranicznym czy osobom przebywającym turystycznie które nie rozumieją języka polskiego i z pewnością nie skorzystają z naszej oferty.
Wstępne targetowanie ma na celu oddzielenie potencjalnych klientów od osób, które z pewnością nie są zainteresowani naszymi usługami i z nich nie skorzystają. Może to być wykluczenie np. osób niepełnoletnich, gdy reklamujemy samochody, mężczyzn, gdy reklamujemy kobiece ciuchy czy osób z wiejskich terenów, jeśli reklamujemy miejską hulajnogę służącą do dojazdów do pracy. W tym punkcie wystarczy ogólnie wykluczyć osoby, które z pewnością nie kupią naszego produktu, aby nie marnować budżetu reklamowego.
2 Określenie kategorii/ branży — Zainteresowania, zawód, branża
Drugim etapem targetowania jest stworzenie konkretnego profilu kandydata, na którym nam zależy. Drugi krok wiązać się już będzie z dotarciem do konkretnych osób, które z dużym prawdopodobieństwem kupią nasz zegarek czy hulajnogę. W tym punkcie określamy takie parametry jak zainteresowania, stanowisko zawodowe, sytuujące prywatną, wykonywane czynności czy powiązania z daną branżą np. reklamową. Jeśli wskaźnik nie pokazują nam, że grupa jest zbyt mała, a jest wręcz duża — warto dodawać kolejne wymagania. Dobrym pomysłem będzie przetestowanie na małych sumach kilku grup odbiorców z nieco innymi ustawieniami. Da nam to praktyczny pogląd na całą sytuację a najbardziej efektywną grupę będziemy mogli wykorzystać do podstawowej kampanii reklamowej.
3 Pomyśl o Twoim kliencie idealnym — indywidualne cechy
Gdy mamy już ustawione podstawowe i bardziej szczegółowe parametry grupy docelowej, a teoretycznie wszystkie te osoby mieszczą się w naszym targecie, warto pomyśleć na koniec, jaki ma być nasz klient. Jeśli prowadzimy biznes stacjonarny, warto określić najbliższą lokalizację i wyświetlać reklamy osobom tylko w pewnej odległości. Dzięki temu część z nich może stawić się osobiście w firmie. Jeśli oferujemy produkty dla nastolatków, dobrym wyborem może być grupa lubiąca chodzić na koncerty czy brać udział w wydarzeniach kulturalnych, gdyż mają oni przeważnie dużo znajomych, z którymi będą mogli się podzielić naszym produktem.
Są to poboczne opcje, które określamy w naszej grupie docelowej. Teoretycznie nie mają one większego wpływu na skuteczność kampanii, ale dzięki nim możemy odnieść jeszcze dodatkowe korzyści — związane ściśle z naszą firmą czy marką. Jeśli mamy jakieś prywatne preferencje lub chcemy rozwijać się w danym kierunku, warto określić idealne cechy pożądane przez nas u klienta. Warto przed rozpoczęciem targetowania poświęcić pewien czas i stworzyć samodzielnie bez presji po dłuższym zastanowieniu się idealnego klienta a w trakcie targetowania jedynie wprowadzać dane a nie je ustalać.
4 Zawężenie vs. Rozszerzanie grupy docelowej
Gdy określimy już podstawowe i bardziej szczegółowe parametry naszej grupy docelowej, nadchodzi taki moment, w którym wskaźniki pokazują nam czy nasza grupa jest wąska, szeroka, ilu ma potencjalnych odbiorców, a system sugeruje nam czy mamy ją zawęzić, czy poszerzyć. Jest to ważny element, gdyż będzie inny dla różnych celów. Zawężenie grupy docelowej odbywa się poprzez bardzo mocne doprecyzowanie potencjalnego klienta. Określmy wtedy z dużą precyzją, jaki ma być, czym ma się interesować i jakie musi on spełnić kryteria. Zawężenie grupy docelowej jest korzystne, gdy nastawieni jesteśmy na sprzedaż i chcemy pozyskać klienta. Określenie takiego dokładnego profilu powoduje, że docieramy dokładnie do takich osób, które są zainteresowane naszym produktem — np. starszych bogatych mężczyzn używających drogich przedmiotów — jeśli sprzedajemy drogie zegarki.
Jeśli chcemy, aby nasz produkt zyskał na popularności i chcemy zwiększyć zasięg marki oraz świadomość marki powinniśmy określać jedynie wstępnie ogólny profil klienta, nie precyzując go. W ten sposób reklama zostanie wyemitowana różnym osobom, które będą mogły skorzystać z naszego produktu. Odrzucenie jedynie osób, które z pewnością nie skorzystają z naszej oferty np. mężczyzn przy reklamie szminki, spowoduje, że będziemy mogli zaistnieć w różnych grupach.
5 Szukaj klientów zamożnych
Gdy stworzyliśmy naszą grupę docelową, a mamy jeszcze możliwość jej zawężenia dobrym pomysłem będzie wyszukiwanie klientów zamrożonych. Zawsze łatwiej jest sprzedać produkt osobom, dla których dana cena nie gra większej roli. Możemy wtedy przekonać ich jakością produktu czy logicznymi argumentami, promocjami i ofertą. Nic wtedy nie stanie nam na przeszkodzie do sprzedaży roweru czy koszuli. Warto zatem zaznaczyć dodatkowe opcje, które musi spełniać osoba jakiej zostanie wyświetlona reklama. Będą to z pewnością: posiadanie drogiego telefonu np. Iphone’a, mieszkanie w domu jednorodzinnym, zainteresowania związane z drogimi autami, restauracjami czy wyjazdami zagranicznymi. W ten sposób możemy z grupy potencjalnych klientów uzyskać grupę potencjalnych klientów, którzy dysponują dużymi pieniędzmi, co powinno znacznie zwiększyć szanse na sprzedaż.