Jakie są fazy lekcji?
Jakie są fazy lekcji?

Fazy lekcji to kolejne etapy, które nauczyciel prowadzi podczas zajęć dydaktycznych. Każda faza ma swoje specyficzne cele i metody pracy, co pozwala na skuteczniejsze przekazanie wiedzy oraz zapewnienie uczniom optymalnego procesu nauki. W zależności od podejścia pedagogicznego oraz charakteru przedmiotu, mogą występować różnice w ilości i nazwach faz lekcji. Jednakże ogólnie przyjęte są cztery główne fazy: wprowadzenie tematu (rozgrzewka), omówienie zagadnień (prezentacja), praca indywidualna lub grupowa (ćwiczenia) oraz podsumowanie wyników pracy uczniów (podsumowanie).

Faza wprowadzenia

Jakie są fazy lekcji?

Lekcja to jedna z podstawowych form edukacji, która pozwala na przekazanie wiedzy i umiejętności uczniom. Jednakże każda lekcja składa się z kilku faz, które mają określone cele i zadania do wykonania.

Faza wprowadzenia

Pierwszą fazą lekcji jest faza wprowadzenia. W tej części nauczyciel przedstawia temat zajęć oraz cel jaki ma zostać osiągnięty przez uczniów. Ważne jest aby wykorzystać odpowiednie narzędzia dydaktyczne takie jak prezentacje multimedialne czy filmy instruktażowe by uatrakcyjnić proces uczenia się dla studentów.

Podczas tej części należy również przejść przez zagadnienia poprzedniej lekcji lub powtórzyć materiał już omawiany wcześniej – co pomaga utrwalić zdobytą już wiedzę oraz przygotować grunt pod nowe treści.

Drugim istotnym elementem fazy wprowadzającej są pytania otwarte kierowane do grupy, np.: Co wiecie o danym problemie? Jak można go rozwiązać? Dzięki nim studenci mogą zaangażować swoją aktywność intelektualną a także porównać własną perspektywę z resztą klasy.

Faza rozwijająca

Kolejna ważna faza to tzw. etap rozwijający (rozwoju). To właśnie tutaj prowadzący lekcję wprowadza nowe pojęcia, wyjaśnia zagadnienia oraz przekazuje informacje na temat rozwiązywania problemów.

Ważne jest aby umieć w tym etapie dostosować metodyki i narzędzia do indywidualnych potrzeb uczniów tak by ci mogli skutecznie przyswoić przedmiotowe treści.

Część ta powinna być zróżnicowana – stosowanie różnorodnych metod pracy (np.: praca grupowa) sprzyja efektywnemu uczeniu się a także rozwijaniu kreatywności studentów.

Faza podsumowania

Kolejnym ważnym elementem każdej lekcji jest faza podsumowania. W tej części prowadzący streszcza całą zajęcie i jeszcze raz opowiada o istocie omawianego materiału . Ważne tutaj są pytania kontrolujące które sprawdzają czy studenci dobrze zapamiętali kluczowe elementy prezentowanej dziedziny nauki.

Podczas tego etapu warto też zadawać otwarte pytanie typu: co dla ciebie było najważniejszym punktem naszej dzisiejszej lekcji? Albo jak można wykorzystać zdobytą wiedzę?

Dzięki takiemu podejściu zostaje pobudzone myślenia refleksyjnego u słuchaczy a jednocześnie pozwalając im utrwalać swoją niwie już nabyta wcześniej jakość edukacji.

Ostatnim akcentem kończącym lekcję jest podanie pracy domowej, która pozwoli na jeszcze głębsze przyswojenie materiału.

Podsumowanie

Każda lekcja składa się z kilku etapów i każdy z nich ma swoje wyznaczone cele oraz zadania do wykonania.

Faza wprowadzenia to czas by zaprezentować temat zajęć a także przygotować grunt dla kolejnych części lekcji. Etap rozwijający natomiast służy do omawiania szczegółowych zagadnień w sposób dostosowany indywidualnie dla uczniów.

Na końcu zaś fazy podsumowania prowadzący powinien sprawdzić czy studenci dobrze opanowali przedmiotowe treści poprzez pytania kontrolne a następnie przejść do udzielana pracy domowej.

Dzięki takim podejściu proces uczenia staje sie bardziej efektywny i angażujący – co finalnie sprzyja osiągnięciom edukacyjnym studentów.

Wezwanie do działania:
Prosimy zapoznać się z fazami lekcji na stronie https://www.plansys.pl/ w celu uzyskania pełniejszej informacji na ten temat.

Link tag HTML:
https://www.plansys.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here