Influencer marketing

Reklamowanie poprzez polecenia popularnych i znanych osób na ich kanałach stajecie się coraz bardziej popularną metodą promowania własnej marki. Wiele osób postanawia wypróbować ten sposób reklamy, a rynek influencer marketingu dynamicznie się rozwija dzięki temu. W tym tekście przedstawiamy, czym jest influencer marketing, na jakiej zasadzie działa, jakie ma korzyści oraz podpowiadamy czy warto skorzystać z takiego sposobu promowania własnej marki.

Influencer marketing

Influencer marketing to trend wśród marketingu internetowego, który polega na tym, iż płacimy osobom znanym i popularnym, aby promowały nas lub nasz produkt w zamian za opłatę. Influencerzy, bo tak są nazywane osoby znane, które są popularne, posiadają grono swoich odbiorców wśród których nas reklamują. Korzystając z pomocy influencerów prosimy ich o stworzenie materiału np. tekstowego czy video, który będzie zawierał nasz produkt, czy markę i przedstawiał ją w pozytywnym świetle. Influencerzy mogą promować nas w sposób otwarty, przeprowadzając np. test naszych produktów czy jedynie zamieszczając link do naszej witryny lub produktu naszej marki w swoim materiale. Niezależnie jednak od formy promowania naszej marki przez influencerów, influencer marketing polega na promowaniu naszej marki przez osoby bardziej znane, dzięki czemu nasza marka ma również pozyskać nowych odbiorców, fanów i klientów.

Sam influencer marketing jest możliwy do przeprowadzenia dla wszystkich — zarówno przez osoby prywatne promujące swoje małe prywatne blogi, jaki duże globalne marki. Koszt promowania swojego produktu czy marki jest różny i zależy od wielu czynników takich jak np. ilość fanów danego influencera, kanał promocji, oferta influencera czy branża.

Kim są Influencerzy?

Influencerzy to osoby, które są rozpoznawalne np. z działalności w sieci czy prowadzą swoje kanały w internecie. Influencerzy mogą prowadzić np. kanał na YouTube, Facebooku, Instagramie czy posiadać własnego bloga i publikować tam jako pisarze. Kanały takie i sami influencerzy mają najczęściej po kilkanaście, kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy fanów. To właśnie popularność danego influencera jest wyznacznikiem ceny czy skuteczności reklamy poprzez influencer marketing. Influencerzy są osobami, które przeważnie skupiają się na takiej działalności i przeznaczają na nią cały swój zawodowy czas, zarabiając w ten sposób pieniądze.

Jak przebiega cały proces promowania?

Wiele osób, które zastanawia się nad skorzystaniem z influencer marketingu, zastanawia się również, jak przebiega cały proces promocji. Jest on główną obawą, która powstrzymuje takie osoby przed wykorzystaniem influencer marketingu. Jeśli chcemy reklamować się w ten sposób, możemy skorzystać z portali, które łączą influencerów z reklamodawcami lub samodzielnie poszukać osób oferujących promocję np. na portalach dla freelancerów, na grupach tematycznych w social mediach czy zlecić promocje agencji marketingowej, która zajmie się całym procesem. Jeśli samodzielnie pilotujemy swoją promocję na portalach dla influencerów, wystarczy wybrać tematykę i ofertę danego influencera pod względem kanału, ilości fanów czy ceny. Niektóre serwisy samodzielnie dobierają dla nas influencera, choć jest to rzadziej spotykana opcja. Następnie po wpłaceniu opłaty za promocję influencer tworzy materiał np. vodeo zgodnie z naszymi wytycznymi oraz rozpoczyna promocję. W zależności od warunków, polecający materiał wyświetlany na danym kanale influencera pozostaje na nim na stałe lub np. na miesiąc.

Korzyści, plusy, zalety

Influencer marketing będzie tym sposobem marketingu, który jest przyjazny dla danej marki i ma wiele korzyści. Pierwszą z nich jest fakt polecania. Jeśli nasza marka będzie obecna w materiale np. testowym lub będzie polecana przez osoby znane i lubiane, wiele osób chętnie sprawdzi naszą ofertę. Taka reklama nie będzie z pewnością nachalna i negatywnie odbierana. Sam influencer marketing pozwala również dotrzeć do konkretnej grupy docelowej i zareklamować się wśród użytkowników, którzy są zainteresowani daną kategorią tematyczną. Dzięki temu zyskamy wielu nowych klientów – zdecydowanie więcej niż przy metodach reklamowych, które nie dają możliwości targetowania. Influencer marketing jest również dostępny dla każdej osoby i możliwy do przeprowadzenia z małym budżetem. Już w cenie kilkudziesięciu złotych możemy poprosić o pomoc influencera z kilkunastoma tysiącami odbiorców. Dzięki temu będąc np. osobami prywatnymi, możemy skorzystać z podobnej strategii reklamowej, co duże globalne marki, ale na nieco mniejszą skalę. Do wszystkich zalet influencer marketingu, możemy doliczyć jeszcze jedną — duży wybór influencerów. Obecnie na rynku bardzo wiele osób, które posiadają swoje grono odbiorców czy fanów chce w zamian za opłatę promować marki i produkty. Sposób na taką reklamę i zarabianie staje się coraz bardziej popularny. Przełoży się to na duży wybór influencerów, kanałów czy szeroką gamę osób z różnymi ilościami fanów. W ten sposób możemy wybrać najodpowiedniejszą do naszej reklamy osobę lub skorzystać z wielu influencerów w danej kategorii tematycznej, którzy prezentują podobne parametry. Polecenie naszej marki wśród fanów influencera może spowodować też polecenia naszej marki między samymi użytkownikami i spowodować “efekt domina”, który będzie odczuwalny jeszcze na długo po zakończeniu kampanii.

Czy warto?

Tak jak przy każdej opcji marketingu internetowego pada pytanie, czy warto stosować influencer marketing. Odpowiedź na to pytanie oczywiście musi być zgodna z indywidualnymi preferencjami i celami, jakie chcemy osiągnąć, ale ogólnie influencer marketing jest pozytywną i korzystą formą markeinofwą. Nie niesie on ze sobą zagrożenia np. jak nieodpowiednie pozycjonowanie czy kontrowersyjne metody reklamowe. Jest też łatwy w przeprowadzaniu, a sama kampania daje relatywnie szybkie efekty np. już w ciągu kilku pierwszych dni. Jeśli chcemy przetestować ten sposób marketingu, warto wykonać go na małych sumach podczas testowej kampanii. Możemy również poprosić o wypróbowanie IFM agencję, która zajmuje się marketingiem naszej marki. Z pewnością podpowie nam pewne rozwiązania i pomoże przetestować ten coraz bardziej popularny sposób reklamowania się.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here