Asortyment materiałów przekładni może być ogromny! Koła zębate w historii wytwórstwa były wykonane z naprawdę różnych materiałów – od drewna do obecnych materiałów syntetycznych, w tym czarnych metali, metali nieżelaznych, metali proszkowych, czy tworzyw sztucznych. Cokolwiek potrafią obrobić frezy ślimakowe (więcej: https://tradensa.pl/frezy-slimakowe-nasadzane-i-trzpieniowe) – ma szansę być wykorzystane jako materiał do kół zębatych.
Materiał na koła zębate – o co w tym chodzi?
Starożytne koła zębate, jakie znaleziono – były nawet wykonane z kamieni (!). Wybrany materiał wpłynie na:
- nośność,
- wytrzymałość,
- ochronę przed erozją wierzchołkową,
- żywotność,
- koszt przekładni.
Technologia obróbki kół zębatych walcowych – metoda obwiedniowa w tym wszystkim również ma niemałe znaczenie, dlatego zachęcamy do pogłębienia również tego tematu.
Jak odpowiednio dobrać materiał na przekładnię?
Wybór materiału przekładni jest skomplikowany, a wybór będzie oparty na wymaganiach serwisowych, produkcyjnych i ekonomicznych, albo uzależniony od tego, jakie sprawdziany trzpieniowe (https://tradensa.pl/sprawdziany-do-wielowypustow-gwintow-otworow-stozkow-i-rowkow-wpustowych) ma się do dyspozycji. Przede wszystkim jednak wybór materiałów przekładni:
- powinien opierać się na funkcji wymaganej przez aplikację,
- musi być powiązany z określonym obciążeniem i trwałością wymaganą dla aplikacji.
Zawsze należy patrzeć nie tylko na stosowane dłutaki do rowków wpustowych, ale też trzeba ocenić kompatybilność materiału, składu chemicznego, składników, właściwości mechanicznych i kosztów materiału, składu chemicznego, składników, właściwości mechanicznych i kosztów. Zgodnie z materiałami stosowanymi do przekładni, jej właściwości mogą wymagać właściwości odporności na korozję oraz właściwości elektrycznych lub magnetycznych. Patrz na to również wtedy, gdy w grę wchodzą dopasowane przeciągacze do rowków i podobne narzędzia.
Materiał przekładni musi spełniać wymagania warunków pracy
Na przykład przekładnia w samolocie musi spełniać wymagania małej jakości, dużej mocy transmisji i wysokiej niezawodności. Krótko mówiąc, wymagania dotyczące warunków pracy to czynniki, które należy wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności przy wyborze materiałów przekładni.